Helse og livsstil på 1. videregående!

Helse og livsstil på 1. videregående!

De første ukene i januar var preget av mye usikkerhet knyttet til Corona og hjemmeskole, mye stress med heldagsprøver og vurderinger og den vanlige «duppen» som vanligvis kommer i januar etter juleferien.

Heldigvis har naturfag og kroppsøving kompetansemål som dreier seg om helse og livsstil på videregående.

Vi på 1. videregående har derfor hatt fokus på dette de siste ukene.

Kort og enkelt kan man si at man får en bedre helse og livsstil ved å ha et balansert kosthold og en aktiv hverdag. Eller er det egentlig så enkelt? Er det kun maten vi spiser og aktivitetsnivået som bestemmer hvor god helse vi har? Hva med familien, venner og skolen? Hva med sosiale medier, tv serier og kjente personer? Og hva med den mentale helsen? Hva er det som påvirker oss, valgene vi tar og livsstilen vår? Dette er sentrale spørsmål vi har reflektert over de siste ukene.

Livsstilen vår påvirkes av alle valgene vi tar i hverdagen, og selv om mange av valgene våre først og fremst preges av egne preferanser er det et hav av andre områder som kan være med å påvirke. I samspill med elevene har vi funnet ut av at eksempelvis sosiale medier, familie, økonomi, politikk, skolen, venner, tradisjoner og kultur er viktige påvirkere også. Og dette er bare noen av områdene.

Ungdommen som vokser opp i dag blir bombardert med informasjon hele tiden, og evnen til å være kritisk til informasjon man finner har også vært i fokus. Dette gjennom å trene seg på å være kildekritisk, samt lære det grunnleggende om næringsstoffene våre, hva et godt og variert kosthold er og prosessene som skjer i kroppen. Er informasjonen som dukker opp på tiktok eller instagram fakta eller godt betalt reklame?

Dette er et svært omfattende tema og kan være kjempevanskelig å undervise i. Som lærer kan det være utfordrende å vite hva man skal ha fokus på, og ikke minst hvor man skal legge listen for de vanskelige temaene. I denne perioden har elevene selv vært delaktig i å bestemme undervisningsmetodene. Jeg kickstartet temaet med en overraskelsestur på en lokal café her i Quesada, der elevene fikk kose seg med deilig bakst og kakao. Her startet vi med noen diskusjonsoppgaver for å kartlegge litt kunnskap: Hva betyr det å ha en god og sunn livsstil? Hva er det som påvirker valgene vi tar? Hvordan er din livsstil og hvilke grep kan du ta for å bedre den?

Videre utover i uken tok vi for oss prosessene som skjer i kroppen når vi spiser, før vi tok beina fatt og gikk opp til pinjeskogen. Fordi, hallo, vi har om helse og livsstil så vi kan ikke sitte stille i klasserommet og høre på at vi må være mer aktive?? I pinjeskogen fikk de arbeide i grupper, der de drøftet og diskuterte seg gjennom seks oppgaver.

Oppgavene engasjerte og bidro til gode refleksjoner og til tider opphetede diskusjoner.

Mellom hver oppgave måtte de gjøre en liten fysisk oppgave. En av disse oppgavene var å gå rundt et lite vann og knipse 3-4 bilder av gruppen. Her skulle de bruke fantasien, og gruppen med de beste og mest interessante bildene skulle vinne en form for premie. Hva synes dere? Hvilken gruppe burde vinne?? Se under og bedøm selv.

Gruppe 1:

Gruppe 2:

Gruppe 3:

Når man snakker om helse og livsstil er man nødt til å ta opp en del vanskelige temaer. Den siste uken har dreid seg om psykisk helse og hva som påvirker denne. Ved å gjøre elevene beviste på hvilke områder som påvirker den psykiske helsen vår, håper jeg at elevene blir mer oppmerksomme på hvilke grep de kan gjøre for å bli mer robuste. Dette er en livslang prosess, og elevene er meget reflekterte rundt temaet. Vi har sett film med servering av god og sunn snacks, vi har snakket om vanskelige perioder i livet og brukt tid på å fortelle hverandre hva vi setter pris på ved den andre personen. Til tross for et vanskelig tema, har uken vært meget fin!

God og sunn snacks til filmen med en eksotisk dipp helt fra Norge! Godt bidrag til å dekke «5 om dagen» for elevene (og lærerne).

Se så fin klassen er <3

Vi fortsetter og avslutter temaet før vinterferien, med en god blanding av tavleundervisning, fysiske oppgaver, diskusjonsoppgaver og en muntlig vurdering i form av debatt. Jeg har også fått tid til å reflektere over mitt liv i denne perioden og jeg er så heldig som får lov til å møte disse fantastiske elevene hver dag. Det er noe av det jeg setter mest pris på i min hverdag <3

Guri Haugen

Kontaktlærer på 1 videregående

Tilbake til oversikt