Tekst og foto: Amalie og Tuva VG3
Lage karbondioksid av eddik og natron
Elevene på gruppe to startet med å prøve å lage gass av ulike stoffer. De skulle blåse opp en ballong med gass og lage vulkan ved å blande eddik og natron. Målet var å lage karbondioksid. Lærer Line forteller at de først tok eddik i en plastflaske og natron i en ballong, så festa vi ballongen på flaska. Deretter rista de natronet nedi flaska, og da ble det gass, og ballongen blåste seg opp.
- Da merket de at de kunne lage gass ved å blande de to stoffene, sier lærer Line, som er en av de to lærerne som står på denne posten på realfagsdagen.
Vi spør Line hvilken respons de får hos elevene, og om de blir nysgjerrige?- Ikke på det som egentlig skjer, men de blir veldig nysgjerrige på å gjøre det. De er ikke alltid interessert i selve prosessen eller forklaringa, svarer hun mens hun ler litt.
Nystekte vafler
På vei til neste rom kjente vi en god lukt i gangen, så vi tok turen inn på skolekjøkkenet. Der fant vi lærer Marco og elev Aleksander, som stekte vafler. Vi slo av en prat, og var så heldige at vi fikk en smakebit. Vi spurte dem hva årsaken er til at de lager vafler. - Vi lager vafler fordi det er veldig godt, også lukter det i hele bygningen, så da blir man veldig frista. God matlukt skaper trivsel, og da blir det fornøyde barn, svarer Marco.
Vi spør videre om de har tenkt til å selge dem, og får til svar at de gir ut vaflene gratis. - Det var glede, svarte Markus i VG3, da vi spurte hva han synes om vaflene.
Hvordan oppfatter elevene realfagsdagen?
Vi flyttet oss ned i kjelleren hvor de holdt på med natursfagsforsøket luftmotstand og tyngdekraft. Vi tok en prat med Kari og Chelsea fra 10. trinn, som fortalte oss hva de holdt på med. De skulle kaste en muffinsform fra en viss høyde for å se hvor mange sekunder det tok før den traff bakken. Videre spør vi hva de synes om realfagsdagen.
- Det er lærerikt, svarer Kari, før Chelsea bryter inn; Det er også koselig å bli kjent med folk vi ikke har snakket med før, på tvers av klasser, sier hun.
Videre gikk vi opp til 8.-9. klasserommet for å se hva de holdt på med. Vi satt oss ned med Aurora fra VG2 og Kristina fra 10. trinn for å stille de et par spørsmål. Vi spurte hva de synes om dagen, og de var enige i at denne dagen var sosial og lærerik. Kristina legger også til at det er mye hjernetrim, og at det kan bli slitsomt. Vi spurte også om hvordan samarbeidet var. - Samarbeidet fungerer greit, svarer Aurora med et smil.
Sosialt og morsomt
På vår ferd rundt på skolen så observerte vi at det var ulike aktiviteter, og at vi møtte på elever som var engasjerte i oppgavene de har fått utdelt. Etter å ha hørt rundt med flere elever, virker det som de fleste er enige om at denne dagen er lærerik, sosial og morsom.